Vindervirksomheder har en stærk kernefortælling

Pentia sætter fokus på branding.

Nike

Just do it. Nike er mere end bare sko

Kald det gammel vin på nye flasker. Eller same, same – but different. Sagen er den, at nogle af de nyeste tendenser inden for branding og marketing i virkeligheden handler om, at vi genopdager noget gammelt og giver det et nyt twist. Det mener Claus Lillerup i alle fald. Han har arbejdet med branding i mange år og arbejder som Art Director hos Pentia. Claus underviser samtidig i branding på Medie- og Journalisthøjskolen.

”Vi puster liv i det gamle, fordi det ”gamle” er fundamentale mekanismer, som vi så sætter nutidens aftryk på” fortæller han.

”I 90erne og starten af 0erne begyndte virksomhederne at forfølge kunderne så meget, at vi glemte vores egen fortælling. Det er der stadig rigtig mange virksomheder som gør, men der er også en modbølge. En søgen tilbage til kernen. Udfordringen er, at virksomhederne så må finde frem til hvad, man vil ændre i verden. Og det er et stort og udfordrende spørgsmål”, uddyber han.

Det handler ikke om produktet

Ifølge Claus Lillerup taler mange virksomheder alt for meget om produkter og for lidt om idéer og formål.

Han fortsætter:

”Produktet er i virkeligheden bare et biprodukt af det formål, virksomheden har i verden. Det er virksomhedens kernefortælling, vi skal tro på”.

Claus understreger, at det ikke handler om at opfinde en kernefortælling men om at finde ind til den kernefortælling, som allerede eksisterer i virksomheden. Samtidig er det en fortælling, alle i virksomheden skal tro på. Ikke kun ledelsen. Eller marketing.

”En videre fortolkning af et citat af forfatteren, Ifeanyi Enoch Onuoha, handler om, at når man har vundet indadtil, så har man også vundet udadtil. Det, tror jeg på, er rigtigt. Alle medarbejdere er vigtige ambassadører”, tilføjer Claus.

carlsberg

Carlsberg er også mere end “bare” øl.

Kernefortællingen vigtig i omnichannel

Jo flere kanaler din virksomhed bevæger sig i, jo vigtigere er det, at der er klarhed om kernefortællingen, mener Claus Lillerup.

”Det bliver nemmere at definere, hvem man er, når kernefortællingen står skarpt. Så vakler virksomheden ikke i tonen, og det er vigtigt, for forbrugeren skal kunne genkende virksomheden tydeligt på tværs af kanaler”, siger han.

Men hvad nu hvis forbrugeren ikke synes om kernefortællingen? Hvad gør man så? Claus Lillerup giver et kontant svar.

”Hvis du som virksomhed ikke har en eksistensberettigelse med din kernefortælling, så skal du dø. Der er ikke en plads til dig. Sådan er det nu. Sådan har det altid været”.

CLLcitat

Vindervirksomhederne har stærke kernefortællinger

Claus Lillerup mener, at mange virksomheder ikke ved, at de har en stærk kernefortælling. De gør det, de gør, fordi de brænder for det.

Han giver nogle eksempler på danske virksomheder, som har stærke kernefortællinger og dermed stærkere brands end mange af konkurrenterne.

”Jeg mener fx, at Danske Bank har et stærkere brand som bank end de andre. De har bedre fat i kernefortællingen, og hvor de er anderledes. B&O gør det også relativt godt, fordi man kan mærke, hvor meget de brænder, for det de skaber. Man føler, at de vil noget andet end så mange andre”.

BO

Vi går i døden for idéer

Retter man blikket mod udlandet, kommer man ikke uden om Apple.

”Apples kernefortælling og brand er stærkere end deres produkter. Og det er det, man ser i vindervirksomheder. De har en stærk idé om, hvad deres mission er i verden. Kernefortællingen er kompasset i alle led. Og det giver mening. Missioner og idéer skaber store følelser. Mennesker er villige til at gå i døden for ideer. Det er vi ikke for produkter”, slutter han.

young hipster superhero under a dark skyVil du høre mere om digital branding?

Claus Lillerup sætter fokus på 4 stærke branding tendenser i tiden.

Meld dig til her.

Læs mere om Claus Lillerup.

Nike1

Follow us for similar blogposts:
facebooktwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebooktwittergoogle_pluslinkedininstagram

Share the blogpost with your network:
facebooktwittergoogle_pluslinkedinfacebooktwittergoogle_pluslinkedin

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *