Contextual Marketing – Den fjerde bølge

bolge

Mens mange af os stadig arbejder på at få helt styr på den tredje bølge, content marketing, ruller den fjerde bølge allerede hensynsløst ind over os. Med sig bringer den muligheden for at anvende hver enkelt brugers kontekstuelle adfærd til at skabe involverende dialog og personaliseret customer experience.

Hvad skubber Den Fjerde Bølge fremad? Det gør i særdeleshed eksplosionen i brug af mange forskellige kanaler, og at vi nu kan følge brugeren på tværs af kanaler. Vi har fået øjne, og vi kan følge vores brugere og lære dem at kende via nye værktøjer inden for marketing automation.

Det vigtige her er, at vi nu har muligheden for at se vores brugere, vores kunder ud over den enkelte kanal. At vi nu næsten kan se hele brugerens adfærd. Ikke kun, hvad personen gør på Facebook eller på websitet. Men den samlede sum af handlinger på tværs af kanaler. Dermed skabes et unikt udgangspunkt for relevant dialog. Vi kan se og forstå kunden i forskellige sammenhænge. Det åbner muligheder, men øger samtidig risikoen for kommunikative fejlskud.

SwimDog

God røv – eller hvad?

For at forstå vigtigheden af context deler jeg lige et lille eksempel, som har fået smilene frem hos os: Vi kalder den God Røv-trappen.

Eksemplet taget sit udgangspunkt på Roskilde Festivalen, hvor Anna møder Peter. De har en lille snak, skåler og hører noget musik, og da festivalen er over, og de går hver til sidst, råber Peter efter Anna: God røv. Anna griner over komplimentet og vinker tilbage. Ugen efter finder Peter, Annas Facebook-profil og slår beskeden, god røv, op på hendes profil. Anna er lidt overrasket over, at Peter har fundet frem til hendes profil, men hun kvitterer nu alligevel med et like. Men Peter er ikke færdig endnu. Han får nemlig fat på Annas private nummer og sender hendes en sms med beskeden: God røv. Nu synes Anna pludselig ikke, Peter er særlig charmerende længere. Faktisk synes hun, han er temmelig anmassende. Og helt slemt bliver det, da Peter får opstøvet hendes adresse og ind gennem hendes brevkasse råber: God røv.

Selvom beskeden er præcis den samme, er sammenhængen og kanalen en anden, og derfor ender Peter med et polititilhold. Med andre ord må du aldrig undervurdere betydningen af context. Uden context smuldrer vores budskaber nemlig.

Forstå hvad context er

  1. Før, under, efter….se sammenhængen

Det er ikke nok at se på, hvor brugeren er lige nu. For at forstå den sammenhæng, brugeren befinder sig i, giver det mening at tracke, hvor er brugeren har været, før brugeren når dig. Stil dig selv spørgsmålet, hvad er rundt om mit touch point?

  1. Personaliser dialogen

Brug geodata, indkøbshistorik, søgehistorik, opkald til callcentret etc til at forstå din kunde og til at tilpasse dialogen. Eksempelvis fik jeg en masse tilbud på playstation 4 i ugerne efter, jeg havde købt en ny. Hvad der havde været brugbart, ville have været forslag til ekstra udstyr og fede spil.

Lost at sea

Vil du gerne vide mere om dialog og context?

Få mere at vide om dialog og context, tilmeld dig vores næste gratis event om temaet.

Sign up her. 

 

Follow us for similar blogposts:
facebooktwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebooktwittergoogle_pluslinkedininstagram

Share the blogpost with your network:
facebooktwittergoogle_pluslinkedinfacebooktwittergoogle_pluslinkedin
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized af Isa Lindbæk. Bogmærk permalinket.

Om Isa Lindbæk

Isa Lindbæk sætter digitale emner på dagsorden i et sprog, som er til at forstå. Hun har i mere end 15 år skrevet artikler, tekster, cases med videre for virksomheder som Aller, Egmont, Berlingske M/S, Mannaz og Danmarks Lungeforening. Siden 2011 har hun arbejdet hos Pentia, hvor hun er senior kommunikationskonsulent

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *